Om alle inhoud te kunnen zien hebt u de actuele versie van Adobe Flash Player nodig.

Startpagina Overzicht Paulien Paulien Renkema Paulien Renkema 2 Armbanden / kralenwerk (Omslag)doeken Hand/sjamanentrommels Ron Schrijver Ron Schrijver 2 Djembélessen Les-informatie Projecten Ensemblewerk 1 Maartje 1 Querijn 1 Sanne Sylvana Meester de Vriesschool Meester de Vriesschool 2 Meester de Vriesschool 3 Meester de Vriesschool 4 Muziek en energie Zenbalans Muziek en IQ Video's Muziek Sint Nicolaasschool Kerst 2013 Stille nacht Mary had a baby Soon and very soon Joy to the World Oh happy day 't Is kerstmis Gospelles Geschiedenis gospel Missie Gospelmuziek Leerorkest 1 Sint Nicolaasschool Project Golgotha Sint Nicolaasschool Muziekles Sint Nicolaasschool Presentatie Ingezonden voor cursisten Voorbeeldfilmpjes Contact Hasselbraam Hasselbraam animatiefilms Gitaar Gitaar 2 Theater 

Ron Schrijver

Toen ik jong was voer mijn vader op de grote vaart. Hij nam vaak grammofoonplaten mee van over de hele wereld. Die luisterden we samen, meestal op de zondagochtend, als de anderen nog op bed lagen. Zo konden we wegdromen op muziek van allerlei verschillende stijlen uit de verschillende culturen. Toen bij mij het besef ontstond dat je niet alleen naar muziek kon luisteren maar dat je het ook zelf kon maken en dat je dus jouw voorkeursmuziek zelf kon beïnvloeden ging er een wereld voor me open en was het eind al snel zoek. Ik ben me gaan verdiepen in de techniek van verschillende muziekinstrumenten. Eerst gitaar, al snel ook piano en verschillende Latijns-Amerikaanse percussie-instrumenten. Later zijn daar de basgitaar en de djembé aan toegevoegd. Ook andere instrumenten hebben de revue gepasseerd maar och … je moet soms keuzes maken. De muziekopdrachten werden steeds serieuzer, van het meespelen in bandjes tot studio- en televisieopnamen, van het arrangeren voor kinderorkesten tot het schrijven van muziek voor cabaret- en revuegroepen. Op de Pedagogische Academie leerde ik ondertussen hoe belangrijk een goed pedagogisch klimaat voor kinderen is. En dat het leer- en ontwikkelingsrendement, ook op sociaal-emotioneel gebied, daarvan afhankelijk is. Daarbij moet je kinderen de mogelijkheid geven hun expressiedrang te uiten. De combinatie kinderen, expressie en muziek was een logisch gevolg. Zeven jaar lang heb ik als vakleerkracht muziek in Utrecht Zuid gewerkt. Muziek maken met kinderen is altijd weer een feest. Ik merkte toen dat de ontwikkeling van de leergebieden als discrimineren in het luisteren, vormleer, ritmiek, structuren hanteren en samenwerken, die ongemerkt in het samen musiceren verwerkt zitten, op veel andere momenten van toepassing kan zijn. Mijn verdere onderwijservaring heb ik als groepsleerkracht bovenbouw in het basisonderwijs opgedaan en als activiteitenbegeleider muziek op een middelbare school. Op het moment ben ik intern begeleider en werk met veel plezier op een school met een uitgebreide zorgafdeling. Ik bespreek de zorg voor kinderen met een hulpvraag, coach leerkrachten met behulp van video interactie begeleiding en geef les aan meer- en hoogbegaafde kinderen (ronschrijver.magix.net)

Ron Schrijver

verder



Tijd voor muziek